4- HEM OKUYUN HEMDE DINLEYIN SUPER hep aradiklarimdandi

Hollandaca ogrenmek icin takip edebileceginiz gunluk dersler...

Moderatörler: sansli, xmultecix

Forum kuralları
Lutfen Forumun Sagligi icin Copluge donmemesi icin kurallara uyalim.. Aksi taktirde yazilariniz silinecektir.
*Konuya uygun baslik seciniz. ( yardim, lutfen, acil gibi baslik kullanmayin. )
*Arama yapmadan konu acmayiniz. Yazinizi Uygun konu basligi altinda aciniz. ( sinav oncesi, duyuru, kendinizi tanitin, alim satim )
*Bir kisinin yazisina Tesekkur etmek istiyor iseniz. Yazi yerine tesekkur dugmesine tiklayin.
Cevapla
Kullanıcı avatarı
darısıbasima
Mezun-NL
Mezun-NL
Mesajlar: 504
Kayıt: 20 Nis 2008, 20:08
Turkiye_Sehir: kayseri
Yabanci_Ulke: turkiye

4- HEM OKUYUN HEMDE DINLEYIN SUPER hep aradiklarimdandi

Mesaj gönderen darısıbasima »

farkli kaydet yaparak bilgisayariniza indirebilirsiniz yada direk tiklayarak media playerden dinleyip takip edebilirsiniz ...

http://www.dutchgrammar.com/sound/texts/00018.mp3

Sinterklaas

[EetSmakelijk]
Hallo, welkom en een goedendag allemaal.
Mijn naam is EetSmakelijk. Misschien kennen julle me al, want ik heb al een paar liedjes gezongen in de dutchgrammar.com podcast.

Omdat het bijna sinterklaas is, zing ik vandaag een sinterklaasliedje.

Ik geef het woord aan Bieneke.


[Bieneke]
Dank je wel, EetSmakelijk.

Vandaag staat de podcast in het teken van Sinterklaas, want hij is al twee weken in het land. Of beter: in de landen, want hij is in België én in Nederland. Hoe doet hij het toch.

Ik ga wat vertellen over de achtergrond van Zwarte Piet, de knecht van Sinterklaas. Daarna sluiten we de podcast af met een bijdrage van Joke. Maar nu gaan we eerst luisteren naar een sinterklaasliedje. EetSmakelijk zingt "Daar wordt aan de deur geklopt".



Lied

Daar wordt aan de deur geklopt

[EetSmakelijk]
Daar wordt aan de deur geklopt
Hard geklopt, zacht geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt
Wie zal dat zijn?

Wees maar gerust maar kind
Ik ben een goede vrind
Want al ben ik zwart als roet
Ik meen het toch goed

Want ik kom van Sinterklaas
Sinterklaas, Sinterklaas
Ik heb voor jou mijn kleine baas
Moois in mijn zak

Ben je wel goed geweest
Wees dan maar niet bevreesd
Kijk hier zendt Sint-Nicolaas
Fijn speculaas


Het liedje dat EetSmakelijk juist heeft gezongen, is een oud liedje. Als het in deze tijd zou worden uitgebracht, zou de tekstschrijver zeker een klacht voor racisme aan zijn broek hebben hangen.

Het zinnetje "Want al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed" vraagt waarschijnlijk wel om wat uitleg.

Volgens de legende is Sinterklaas een weldoener die in Spanje woont. Elke winter reist hij met zijn knecht en zijn witte paard per stoomboot naar het noorden om cadeautjes uit te delen aan brave kinderen.

De knecht van Sinterklaas heet Zwarte Piet. Hij kruipt bij mensen door de schoorsteen om cadeautjes te brengen, maar voor stoute kinderen brengt hij de roe of de zak. Sinterklaas en Zwarte Piet weten precies wie stout is geweest, want dit staat allemaal in het Grote Boek.




De oorsprong van Zwarte Piet staat niet vast. Er bestaan verschillende theorieën over.

Was hij een Moorse huisbediende uit Spanje? Of staat hij misschien symbool voor de duivel?

Een gangbare theorie is dat Zwarte Piet een slaaf was. En dit maakt hem natuurlijk een controversieel figuur.

Kunnen we zomaar aanvaarden dat onze goedheiligman een slaaf voor zich laat werken? Zou het niet beter zijn als we Zwarte Piet gewoon uit de legende schrapten?

Dit is duidelijk geen optie. De Nederlanders en de Belgen zijn te zeer gehecht aan Zwarte Piet. Wel zijn er mensen geweest die bereid waren tot een kleine, cosmetische concessie: zo hebben we inmiddels al een Paarse Piet gehad, een Groene Piet (of Milieupiet), een Regenbootpiet, en ga zo maar door.






Gelukkig is er nog een andere theorie die uitkomst biedt. Zwarte Piet was een Italiaanse schoorsteenveger. Zijn gezicht is daarom altijd bedekt met roet. Deze theorie is overigens niet nieuw.

Tegenwoordig praten we niet over Zwarte Piet, maar over de Zwarte Pieten. Op Wikipedia las ik dat Zwarte Piet sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog in meervoud voorkomt. Blijkbaar zijn het de Canadezen die dit gebruik hebben ingevoerd. Op www.wikipedia.nl staat het volgende geschreven:




"Na de bevrijding hielpen de Canadese soldaten met het organiseren van het eerste na-oorlogse sinterklaasfeest. Niet gehinderd door kennis over de traditie, bedachten zij, dat als één Zwarte Piet leuk is, een heleboel Zwarte Pieten nóg leuker zouden zijn. Sindsdien wordt Sinterklaas vergezeld door vele Pieten, tegenwoordig vaak met ieder een eigen taak.

Terwijl Sinterklaas altijd statig en gedistingeerd is, gedragen de Pieten zich als acrobaten en grappenmakers die vaak kwajongensstreken uithalen."




De Canadezen hebben dus niet alleen Nederland bevrijd, ze zijn er ook in geslaagd om de entourage van die deftige Sinterklaas te veranderen in een circus.

Goed, ik heb wel weer genoeg gebabbeld. Nu is het de beurt aan Joke. Zij heeft een sinterklaasgedicht geschreven voor al die mensen die Nederlands aan het leren zijn. En daarna volgt nog een muzikale verrassing...


Gedicht

[Joke]
Sint zei tegen Zwarte Piet:
"Zeg Piet, ik zat te denken:
die mensen leren hier zo hard,
ik wil ze graag iets schenken.

Maar ik weet niet wat,
dat is het probleem nou net.
Want chocola en pepernoten,
kunnen niet via het internet..."

Toen zei Piet tot Sinterklaas:
"Ik heb een goed idee!
Laten we een liedje voor ze zingen,
Of misschien wel twee!"

Zo gezegd is zo gedaan,
en samen met de Sint,
hoop ik van harte dat je dit
een leuk cadeautje vindt!



Lied

Zie ginds komt de stoomboot

Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan
Hij brengt ons Sint-Nicolaas, ik zie hem al staan
Hoe huppelt zijn paardje het dek op en neer
Hoe waaien de wimpels al heen en al weer

Zijn knecht staat te lachen en roept ons reeds toe:
'Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe!'
O, lieve Sint-Nicolaas, kom ook eens bij mij
En rijd toch niet stilletjes ons huisje voorbij!




Lied

Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht

Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht
Want we zitten allemaal even recht
Misschien heeft u nog even tijd
Voordat u weer naar Spanje rijdt
Kom dan even bij ons aan
En laat uw paardje maar buiten staan

En we zingen en we springen en we zijn zo blij
Want er zijn geen stoute kind'ren bij
En we zingen en we springen en we zijn zo blij
Want er zijn geen stoute kind'ren bij



[Bieneke]
Dat was het weer voor vandaag.
Iedereen die volgende week Sinterklaas viert, wens ik een leuk sinterklaasfeest toe. En voor de rest: bedankt voor het luisteren en tot de volgende keer.
Yorum yazanıda yazmayanıda goruyorum . İlgiye karsı ilgi gosterırım

Kullanıcı avatarı
darısıbasima
Mezun-NL
Mezun-NL
Mesajlar: 504
Kayıt: 20 Nis 2008, 20:08
Turkiye_Sehir: kayseri
Yabanci_Ulke: turkiye

Re: 4- HEM OKUYUN HEMDE DINLEYIN SUPER hep aradiklarimdandi

Mesaj gönderen darısıbasima »

COK MESAJ ALIR VE SEVILIRSE DEVAMINI YAYINLARIM KARDESLER KOLAY GELSIN
Yorum yazanıda yazmayanıda goruyorum . İlgiye karsı ilgi gosterırım

Cevapla

“Hollandaca Dersler” sayfasına dön