Novum/AP) - De identiteit van de negen mensen die zijn omgekomen bij de crash van het vliegtuig van Turkish Airlines op Schiphol wordt donderdag in de loop van de dag bekendgemaakt. Dat verwacht de burgemeester van Haarlemmermeer Theo Weterings, zei hij woensdagavond op een derde persconferentie op de luchthaven. Over de oorzaak van de crash is nog niets bekend.
De reden dat de bekendmaking van de identiteiten op zich laat wachten, is dat de vergelijking tussen de passagierslijst en de lijst van slachtoffers gemaakt na de ramp nog niet volledig is.
De lichamen van de drie omgekomen bemanningsleden in de cockpit zijn inmiddels geborgen. Dat geldt ook voor de zes andere doden. In totaal zijn 750 hulpverleners woensdag op de been geweest. Dat heeft ertoe geleid dat het aantal dodelijke slachtoffers beperkt is gebleven, zei Weterings.
De burgemeester bevestigde verder dat de zwarte doos terecht is. Een eerste vliegtuig met familieleden van de slachtoffers vliegt woensdagavond van Turkije naar Schiphol. Het toestel van Turkish Airlines wordt rond 22.10 uur verwacht te landen. Zij worden meteen opgevangen door de autoriteiten die hen onder meer zullen vragen of zijn contact hebben gehad met passagiers die op de vlucht zaten.
De korpschef van het politiekorps Kennemerland Bob Visser zette op de persconferentie uiteen waarom de identiteit van de slachtoffers nog niet is vrijgegeven. Zo wil hij zeker weten dat de nabestaanden van de slachtoffers op de hoogte zijn. "Zorgvuldigheid staat voorop", zei ook Weterings.
Eerder woensdag maakten de Turkse luchtvaartmaatschappij wel al de passagierslijst bekend. En de Turkse ambassadeur in Nederland Selahattin Alpar zei eerder tegenover het Turkse persbureau Anatolia dat in het toestel 32 Nederlanders en 72 Turken zaten. Maar ervaring heeft volgens Visser geleerd dat de passagierslijst nooit honderd procent overeenkomt met wie er op de vlucht zaten. Rechercheurs gaan naar alle ziekenhuizen en opvangplekken om te checken of de registratie klopt.
Bij de vliegtuigramp vielen behalve negen doden 86 gewonden, van wie zes zeer ernstig. De toestand van deze zes is kritiek. Verder zijn er 25 'behoorlijk gewond', 24 hebben lichte verwondingen en van 31 is de aard van de verwondingen nog niet bekend. In totaal waren er 134 passagiers aan boord van het vliegtuig van Turkish Airlines.
Het gaat om een vlucht uit Istanbul met vluchtnummer TK 1951, die om 08.22 uur vertrok uit Turkije. Rond 10.30 uur kwam het toestel bij het landen terecht in een weiland langs de A9, op enkele honderden meters van de Polderbaan. De Boeing 737 800 brak in drie stukken, maar vloog niet in brand.
De lichamen van de drie bemanningsleden werden vanwege het onderzoek pas later uit het vliegtuig gehaald. Vanuit verschillende bronnen is gemeld dat de drie dode bemanningsleden piloten zijn, maar op de massaal door Nederlandse, Turkse en internationale media bezochte persconferenties is dat nog niet bevestigd.
Over het aantal doden rees direct na de crash onduidelijkheid, omdat Turkish Airlines ten onrechte meldde dat iedereen de ramp had overleefd.
Hulpdiensten rukten na de crash met groot materieel uit, waarna passagiers uit het vliegtuig werden geholpen. Ook inwoners van de gemeente Haarlemmermeer en automobilisten ontfermden zich over slachtoffers. De gewonden, onder wie ook crewleden, zijn vervoerd naar elf verschillende ziekenhuizen.Inzittenden van het vliegtuig en hun familieleden werden opgevangen in sportcentrum de Wildenhorst aan de Sloterweg in Badhoevedorp. De politie hield de massaal toegestroomde pers daar op een afstand. Rond 17.00 uur was de opvanglocatie nagenoeg leeg, in de avond werd de opvang opgeheven.
Er werden informatienummers opgesteld voor publiek (023-5676387, 0800 1351 en 0900-1852), en ook Turkish Airlines heeft in Turkije nummers geopend (00 90 212 463 63 63) waarop familieleden informatie kunnen krijgen.
Over de oorzaak van het ongeluk is nog niets bekend, al is in verschillende berichten gesproken over mogelijk uitvallen van de motoren. Volgens Turkish Airlines was het zicht ten tijde van de landing ondanks bewolking en lichte motregen goed.
De directeur van Turkish Airlines, Temel Kotil, liet weten dat de piloot van het toestel, Hasan Tahsin, een voormalig piloot bij de luchtmacht was, en zeer ervaren.
De luchtvaartmaatschappij meldde dat alle documenten van het toestel dat in 2002 gebouwd is, gecontroleerd waren. Er was volgens Kotil geen sprake van onderhoudsproblemen. De Turkse premier Recep Tayyip Erdogan bevestigde dit. Volgens hem is in december nog onderhoud aan het toestel gepleegd.Een woordvoerder van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) meldde dat er 'geen enkele aanwijzing' is dat terrorisme in het spel is. Minister van Verkeer Camiel Eurlings heeft laten weten dat Turkish Airlines aan de veiligheidseisen voldoet die op Schiphol van kracht zijn.
Hoewel Turkish Airlines niet als een onveilige maatschappij te boek staat, zijn sinds 1974 verschillende ongelukken gebeurd met toestellen van de maatschappij, met daarbij in totaal honderden doden, de laatste in 2003.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid onder leiding van Pieter van Vollenhoven is een onderzoek begonnen naar het ongeval. De veiliggestelde zwarte dozen van de Boeing 737 800 zijn volgens experts zo modern dat snel informatie over de oorzaak van de crash bekend moet kunnen worden, maar de volledige uitkomsten van het onderzoek zouden pas veel later kunnen volgen.
Vliegtuigbouwer Boeing heeft laten weten een team experts naar Schiphol te zenden. Zij zullen assisteren bij onderzoek naar de crash.
Volgens de Turkse minister van verkeer Binali Yildirim is het een wonder dat woensdag niet meer doden zijn gevallen. Volgens hem was dat ook te danken aan de zachte ondergrond waarop het toestel terechtkwam en het feit dat er geen brand uitbrak.
Op internet is een condoleanceregister geopend. Onder anderen koningin Beatrix en premier Jan Peter Balkenende, die woensdag naar de plaats van de ramp is gegaan en met slachtoffers in het ziekenhuis sprak, hebben hun medeleven betuigd.
Een deel van de A9 werd na de ramp afgesloten. Het vliegverkeer op Schiphol is enige tijd bevroren geweest en daarna beperkt. Het vliegverkeer is gedeeltelijk uitgeweken naar Rotterdam Airport. Alleen de Polderbaan blijft vooralsnog buiten gebruik. De website van Schiphol kwam vrijwel direct na het ongeluk plat te liggen.
Gecmis olsun ,Sabirli Gunler Dilegiyle!!
Turkish Airlines Kazasi icin BilgiHatti
Avrupada Dunyada Turk Gurbetcilerle ilgili haberler. Kisaca Gurbetcileri ilgilendiren Haberler...
Moderatör: sansli
“Gurbetci Medyasi” sayfasına dön
Geçiş yap
- FACEBOOK SAYFAMIZ YOUTUBE APP VE LINKLERIMIZIN OLDUGU BOLUM
- Sponsorlarimiz ve duyurulari
- Destek takımımız
- Sorunlarinizi yaziniz , yanitlansin
- Hosgeldiniz
- ↳ Duyurular
- ↳ Kendinizi Tanitin, Dusuncelerinizi Paylasin
- ↳ Avrupayi Taniyalim ( TR, NL, BE, DE, FR, AU, UK )
- ↳ Reklam Bolumu ( Ozel Ders, Kurs, Sirketleriniz )
- ↳ Alim ve Satim Is ve Isci Ilanlariniz
- ↳ Avrupada Egitim
- Hollandaca - Flemenkce
- ↳ Hollandaca Uyum Sinavi
- ↳ Sinav Oncesi ve Tarihleriniz..
- ↳ Uyum Sinav Sorulari, ornekleri
- ↳ Sinav Sonrasi ve Tecrubeleriniz
- ↳ Hollandaya Vize Basvurusu ( mvv )
- ↳ Hollandadaki Asamalar ve Tecrubeler
- ↳ Hollandada Ehliyet Sinavi,Ehliyet Degisimi
- ↳ Hollandada Oturum Musadesi Basvurusu(verblijfsvergunning)
- ↳ NT 2 & Inburgeringsexamen Sinavlari ve Dil Okullari..!
- ↳ NT2 (Nederlandse Taal Als Tweede Taal)
- ↳ Inburgeringsexamen
- ↳ Hollandaca Turkce Sozluk - Woordenboek
- ↳ Hollandaca Egitim Programlari
- ↳ Hollandaca Dersler
- ↳ Temel Bilgiler
- ↳ www.margoo.be
- ↳ Nederlands Voor Buitenlanders
- ↳ Hollandaca Resimli Kelimeler
- ↳ Hollandaca Flemenkce Dilbilgisi Gramer
- ↳ Hollandaca Ask Sevgi Cumleleri
- ↳ Bilmediginiz Kelime ve Cumleler
- ↳ Oyunlar Testler Alistirmalar
- ↳ Hollandada Yasam - Kanunlar
- ↳ Linkler ( Websiteleri )
- ↳ Hollandaca Fikralar- Muzikler
- Belcika Vize Kurallar
- ↳ Belcikadan Basvuru
- ↳ Belcikaya Gelenler ( Sohbet )
- Diger Diller
- ↳ Almanca - German
- ↳ Almanca Uyum Sinav Sorulari
- ↳ Almanca Uyum Sinavina Giris - Sonrasi
- ↳ Ingilizce - English
- ↳ Ispanyolca - Spanish
- ↳ Italyanca - Italian
- ↳ Fransizca - French
- ↳ Diger Yabanci Diller
- Nederlands - English
- ↳ Mensen die niet Turks kennen
- ↳ Only English
- Turkce - Turkish - Turks
- ↳ Turkce
- ↳ Turkish
- ↳ Turks
- Teknoloji
- ↳ Internet ( Sanal Dunya )
- ↳ Bilgisayar ( Hardware, Software )
- ↳ E-Kitap, E-Book, Digital Kitap
- ↳ Teknolojik Gelismeler
- Guncel Yasam
- ↳ Gurbetci Medyasi
- ↳ Eglenelim, Gulelim ve Stres Atalim
- ↳ Serbest Kursu
- ↳ Son Dakika Haberler - Portal Ana Sayfa
- Cop Tenekesi
- ↳ Cop Tenekesi
- ↳ Kirik Link Rapor Yeri
- ↳ Test Alani