DERS 3; GEZONDHEID GEZONDHEIDSZORG IN NEDERLAND
Afspraken in de gezondheidszorg
In de gezondheidszorg moet je altijd eerst een afspraak maken.Dat kun je doen door te bellen. Je krijgt dan een assistente aan de telefoon. Als een afspraak maakt, zijn een paar dingen belangrijk.
Je moet je achternaam kunnen spellen.
Je moet je geboortedatum weten.
Je moet opschrijven op welke datum en tijd de afspraak is.
Je moet opschrijven waar en met wie de afspraak is, als je dat niet precies weet.
Je moet je afspraak op tijd kunnen komen. Als je niet kunt komt, moet je op tijd bellen, meestal 24 uur voor de afspraak. Anders kun je toch een rekening krijgen.
De Taal
Als je niet goed Nederlands of Engels spreekt, an als de dokter niet je taal begrijpen, kun je een paar dingen doen:
Je kunt iemand meenemen die wel goed Nederlands spreekt.
Je kunt met de arts het tolkencentrum bellen. Er is dan een tolk aan de telefoon. Een tolk is iemand die Nederlands spreekt en andere taal. Hij vertelt aan jou wat de arts zegt en hij vertelt aan de arts wat jij zegt.
DE HUISARTS
In Nederland ga je met een klacht over je gezondheid eerst naar de huisarts. Je mag zelf een huisarts kiezen.Meestal kies je een huisarts bij jou buurt. Als je niet tevreden bent met je huisarts, kun je een andere huisarts kiezen. Als je een huisarts hebt gevonden, ga je eerst langs bij de assistente. Als ze plaats hebben kun je aanmelden. Daarna krijg je een gesprek met de arts om kennis te maken.
Eerst naar de Huisarts
Als je problemen met je gezondheid hebt, ga je altijd eerst naar de huisarts. De huisarts luistert naar je klacht, stelt vragen en doet meestal een onderzoek.
Soms zegt de huisarts dat je klacht vanzelf overgaat.
Soms is er een behandeling nodig, bijvoorbeeld met medicijnen.
Als de huisarts je niet kan helpen, kan hij je doorverwijzen, bijvoorbeeld naar een specialist in het ziekenhuis. Als de huisarts je doorverwijst, krijg je een verwijsbrief mee. Dat is een brief met informatie voor de specialist.
Huisbezoek, telefonisch spreekuur
Als je echt niet naar de huisarts toe kunt gaan, kan hij op huisbezoek komen. Bijvoorbeeld als je niet meer kunt lopen door de pij in je rug.
Huisartsenpost
In het weekend ( zaterdag en zondag ) en na de spreekuur tijdens je huisarts of tandarts : je moet altijd naar een huisartsenpost bellen. Die tijden helpt aan je of met je kinderen gezondheidsklachten een Huisartsenpost dokter.
MEDICIJNEN
DE APOTHEEK
Als de huisarts zegt dat je medicijnen moet gebruiken, moet je met een recept naar de apotheek. Sommige medicijnen , bijvoorbeeld paracetamol , kun je zonder recept kopen. Medicijnen zonder recept moet je zelf betalen.
Als je medicijnen op recept krijgt, mogen andere mensen die niet gebruiken. Je mag bijvoorbeeld geen medicijnen van je kind aan je andere kind geven.
Etiket en bijsluiter
Op het etiket op het doosje of flesje staat hoe vaak je de medicijnen moet gebruiken. Soms staat er ook op dat je niet mag autorijden als je die medicijnen gebruikt. Bij de medicijnen meestal een briefje met informatie ; de bijsluiter. Op de bijsluiter zit een info over uw medicijn.
ALS DE HUISARTS JE NIET KAN HELPEN
De Specialist in het Ziekenhuis
De huisarts kan je doorverwijzen naar een specialist in het ziekenhuis, bijvoorbeeld de oogarts of de vrouwenarts. De huisarts kan je kind doorverwijzen naar de kinderarts. Dus moet je een verwijsbrief ophalen bij je huisarts.
Vaak is er een wachtlijst voor een specialist.
Een afspraak op de polikliniek
Bij een afspraak in het ziekenhuis zijn een paar dingen belangrijk:
Je moet zelf een afspraak in het ziekenhuis maken. Je moet dan weten bij welke specialist je een afspraak wilt hebben.
Je moet je verzekeringsbewijs, je identiteitsbewijs en de verwijsbrief van de huisarts meenemen naar het ziekenhuis.
Als je voor het eerst in dat ziekenhuis een afspraak hebt, moet je een ponsplaatje laten maken. Dat is een plastic kaartje met informatie over jou. Je moet een ponsplaatje halen aan de balie van het ziekenhuis. Bij volgende afspraak moet je ponsplaatje weer meenemen.
De fysiotherapeaut
De fysiotherapeaut kan je helpen als je problemen hebt met bewegen. Bijvoorbeeld bij problemen met lopen of met het gebruiken van je arm
De huisarts kan je doorverwijzen maar je kunt ook zelf een fysiotherapeaut bellen.
De Tandarts
Net als de huisarts, kun je ook je eigen tandarts kiezen. Als je kiespijn of andere klacht hebt, kun je de tandarts bellen en een afspraak maken.
Ook als je geen klachten hebt, ga je twee keer per jaar naar de tandarts voor controle.
SNEL HULP NODIG
Het Alarmnummer 112
Soms heb je snel hulp nodig. Bijvoorbeeld als je kind is op zijn hoofd gevallen en geeft geen antwoord meer als je zijn naam zegt. Dan bel je 112, dat is het alarmnummer Je zegt waar ambulance nodig is. Ook als je snel de politie of de brandweer nodig hebt , moet je 112 bellen.
Ozet yapilan kaynak ; Welkom in Nederland -Marilene Gathier
INBURGERINGSEXAMEN KNS DERS 3
Moderatörler: sansli, xmultecix
Forum kuralları
Lutfen Forumun Sagligi icin Copluge donmemesi icin kurallara uyalim.. Aksi taktirde yazilariniz silinecektir.
*Konuya uygun baslik seciniz. ( yardim, lutfen, acil gibi baslik kullanmayin. )
*Arama yapmadan konu acmayiniz. Yazinizi Uygun konu basligi altinda aciniz. ( sinav oncesi, duyuru, kendinizi tanitin, alim satim )
*Bir kisinin yazisina Tesekkur etmek istiyor iseniz. Yazi yerine tesekkur dugmesine tiklayin.
Lutfen Forumun Sagligi icin Copluge donmemesi icin kurallara uyalim.. Aksi taktirde yazilariniz silinecektir.
*Konuya uygun baslik seciniz. ( yardim, lutfen, acil gibi baslik kullanmayin. )
*Arama yapmadan konu acmayiniz. Yazinizi Uygun konu basligi altinda aciniz. ( sinav oncesi, duyuru, kendinizi tanitin, alim satim )
*Bir kisinin yazisina Tesekkur etmek istiyor iseniz. Yazi yerine tesekkur dugmesine tiklayin.
-
- Mezun-NL
- Mesajlar: 358
- Kayıt: 12 Kas 2010, 10:29
- Turkiye_Sehir: istanbul karaman
- Yabanci_Ulke: hollanda