1- HEM OKUYUN HEMDE DINLEYIN SUPER hep aradiklarimdandi

Hollandaca ogrenmek icin takip edebileceginiz gunluk dersler...

Moderatörler: sansli, xmultecix

Forum kuralları
Lutfen Forumun Sagligi icin Copluge donmemesi icin kurallara uyalim.. Aksi taktirde yazilariniz silinecektir.
*Konuya uygun baslik seciniz. ( yardim, lutfen, acil gibi baslik kullanmayin. )
*Arama yapmadan konu acmayiniz. Yazinizi Uygun konu basligi altinda aciniz. ( sinav oncesi, duyuru, kendinizi tanitin, alim satim )
*Bir kisinin yazisina Tesekkur etmek istiyor iseniz. Yazi yerine tesekkur dugmesine tiklayin.
Cevapla
Kullanıcı avatarı
darısıbasima
Mezun-NL
Mezun-NL
Mesajlar: 504
Kayıt: 20 Nis 2008, 20:08
Turkiye_Sehir: kayseri
Yabanci_Ulke: turkiye

1- HEM OKUYUN HEMDE DINLEYIN SUPER hep aradiklarimdandi

Mesaj gönderen darısıbasima »

farkli kaydetten isterseniz dosyayi indirebilirsinizde bilgisayariniza

mp3 media playerinizde calarken asagidaki hollandaca yazisini komple okuyor ... BEnim istedigim boyle hikaye dinleyerek okumayi ogrenmekdi birazcik buldumm baya isinize yarar diye dusunuyorum ...

iyi dinlemeler arkadaslar daha bulabilirsem ekleyecegim ... LUTFEN 1 KERE DINLEMEYIN :))

http://www.dutchgrammar.com/sound/texts/00020.mp3


Goedenavond en welkom bij het Dutch Grammar Radio Hour.
Mijn naam is EetSmakelijk en ik ben jullie presentatrice.

Dit programma wordt jullie aangeboden door Poedermelk Stroopwafels,
het hartstikke lekkere hapje.
Poedermelk stroopwafels.
Niet zo eigenaardig als ze klinken.

Vanavond hebben we voor jullie een hoorspel,
gebaseerd op Jane Eyre van Charlotte Brontë.
Dit verhaal gaat over een jonge vrouw,
die als gouvernante gaat werken in Huize Thornfield.
We beginnen het verhaal bij het moment dat Jane bij het huis aankomt.


Jane Eyre, eerste akte

[hysterisch gelach] [Janeera]
[deurbel]

MEVR. FAIRFAX: Hallo. U bent vast juffrouw Eyre de nieuwe gouvernante. Komt u binnen.

JANE: (een gezonde, jonge dame): Ik neem aan dat u mevrouw Fairfax bent.

MEVR. FAIRFAX: Ja, gaat u zitten.

JANE: Dank u.

MEVR. FAIRFAX: Maar wat bent u jong! Ik wist niet dat Adeles gouvernante nog maar een meisje zou zijn. Niet dat ik uw competenties onderschat -- u bent vast zeer bekwaam.

JANE: Mag ik juffrouw Fairfax vanavond misschien ontmoeten?

MEVR. FAIRFAX: Juffrouw Fairfax? O, u bedoelt juffrouw Varens. Uw toekomstige leerling heet Varens.

JANE: Ja, inderdaad! Is ze dan niet uw dochter?

MEVR. FAIRFAX: Nee, zeker niet! Ik ben hier op Thornfield maar de huishoudster. Juffrouw Varens is een Frans meisje. Ze is de beschermeling van uw nieuwe baas, meneer Rochester.

JANE: Meneer Rochester? Vertelt u me alstublieft eens hoe hij is. Dit is mijn eerste baan en ik weet niets van oudere heren.

MEVR. FAIRFAX: O, meneer Rochester is niet oud. Hoewel, soms is hij prikkelbaarder dan een man van negentig. Maar ik weet zeker dat u niets te vrezen heeft, als u uw werk goed doet.

[uitzinnig gelach op de achtergrond] [Janeera]

JANE (geschrokken): Lieve hemel! Hoorde u dat harde gelach? Wie is dat?

MEVR. FAIRFAX (geruststellend): Dat is waarschijnlijk een van de bedienden, misschien Grace Poole.

JANE (nog steeds doodsbang): Hoorde u dat!

MEVR. FAIRFAX: Ja, luid en duidelijk. Ik hoor het vaak. Ze naait kleren in een van de kamers in de noordvleugel.

[Gelach op de achtergrond] [Janeera]

MEVR. FAIRFAX (roept): Grace! Grace! (tegen Jane): Dat zou haar moeten kalmeren. Ze is wel vaker zo als ze wat te veel bier op heeft.

GRACE (Een zware stem, plat Antwerps): Edu mij geroepe medam? (Hebt u mij geroepen, mevrouw?)

MRS FAIRFAX (Vermanend): Te veel lawaai, Grace. Vergeet de instructies niet!

GRACE (stuurs): Joa mevraa (Ja, mevrouw).

MEVR. FAIRFAX: Zij doet voor ons het naaiwerk en ze helpt de andere dienstmeiden in het huishouden. Ze heeft haar gebreken, maar ze functioneert goed genoeg.
Samen met John, de stalmeester, en zijn vrouw, zorgen ze voor het huishouden.
Wat uw baas betreft: die ontmoet u morgenavond.

JANE: Ik zie ernaar uit.

MEVR. FAIRFAX: Nu zal ik een van de meisjes roepen om u naar uw kamer te brengen, u zult vast wel moe zijn. Omdat het uw eerste dag is,

zal het avondeten naar uw kamer worden gebracht. Ik zal u morgenochtend alles vertellen over uw taken.

JANE: Verder nog iets?

MEVR. FAIRFAX: Ik wil u wel graag waarschuwen. Als ik u was, zou ik zo veel mogelijk bij Grace Poole uit de buurt blijven.




[EetSmakelijk]
Je luistert naar Jane Eyre bij het Dutch Grammar Radio Hour. Nu hebben we een korte onderbreking voor de reclameboodschappen.




Goedemorgen Nederlandse Gorgeldrank

[Dora]
Ik heb achtentachtig voorgerechten gegeten. Achtentachtig... Acht-... I just can't pronounce that sound!

[Singerin]
Val je wel eens over simpele zinnetjes zoals: "Hoe gaat het vandaag?" Giechelen Nederlandstaligen als ze jouw 'g' horen of rennen ze misschien weg? Vermijd je de verleden tijd op feestjes?

Dan heb je Goedemorgen Nederlandse Gorgeldrank nodig. Als je er regelmatig je mond mee spoelt, zul je geen moeite meer hebben met de 'g'.

[Dora]
[gegorgel]
Ik heb achtentachtig voorgerechten gegeten.
Hey, it really works!

[Singerin]
Goedemorgen Nederlandse Gorgeldrank. Verfrist je adem en verbetert je 'g'.





Tongbrekerthee

[Singerin]
Koets-poets-koper in de postkoets-koets-poets-winkel. (2x)

Moeder sneed zeven scheef gesneden sneetjes brood. (2x)

[Jeff]
Zit je tong in de knoop na een dag vol Nederlandse tongbrekers? Ontspan met een stomende kop weldadige Tongbrekerthee, de thee die je tong gegarandeerd uit de knoop haalt!

[EetSmakelijk]
Knap de knappe kapper knipt en kapt heel knap, maar de knecht van Knap de knappe kapper knipt en kapt nog knapper dan Knap de knappe kapper knipt en kapt.

[Singerin]
Als een potvis in een pispot pist, heb je een pispot vol met potvispis. (2x)

Er waren eens twee nachtwachten. Een voormiddernachtnachtwacht en een namiddernachtnachtwacht. De voormiddernachtnachtwacht zei tegen de namiddernachtnachwacht: "Als je de voormiddernachtwacht waakt... "

[Jeff]
Onze gepatenteerde formule is effectief gebleken tegen de negatieve effecten van herhaaldelijke alliteratie. En het komt in diverse lekkere smaken, zoals: citroen, pepermunt, kruidnagel, framboos, sinaasappel, mandarijn, gember, gemberbier, priklimonade, koffie, vanille, kiwi, en nu ook verkrijgbaar in pindasmaak.

[Singerin]
...zo kwam het dat de voormiddernachtnachtwacht de namiddernachtnachwacht waakte en de namiddernachtnachwacht waakte...

Jeukt jouw jeukende neus ook zoals mijn jeukende neus jeukt?

[Jeff]
Tongbrekerthee. De wonderthee voor vermoeide tongen.






[EetSmakelijk]
En nu gaan we verder met de tweede akte. Jane maakt kennis met meneer Rochester.



Jane Eyre, tweede akte

MEVROUW FAIRFAX: Meneer Rochester, hier is juffrouw Eyre.

ROCHESTER (Een strenge, mannelijke stem): Ah, de nieuwe gouvernante voor Adele. Gaat u zitten juffrouw Eyre. Dat is alles, mevrouw Fairfax. Ik zal u wel roepen als ik u nodig heb.

MEVROUW FAIRFAX: Ja, meneer.

ROCHESTER: Draai uw gezicht naar het vuur, juffrouw Eyre, zodat ik u beter kan zien.
Zo, dat is beter. Nu dan: u komt van--

JANE: Van Lowood School, meneer, in Westshire.

ROCHESTER: Ah, een weeshuis. Hoe lang bent u daar geweest?

JANE: Acht jaar.

ROCHESTER: Acht jaar! Geen wonder dat u er zo wereldvreemd uitziet. Geen ouders, geen thuis?

JANE: Nee.

ROCHESTER: Wie heeft u aanbevolen bij Thornfield?

JANE: Ik had een advertentie geplaatst en mevrouw Fairfax reageerde erop.

ROCHESTER: Vertel me eens wat over uzelf: heeft u veel mensen ontmoet? Leest u veel?

JANE: Ik heb enkel kennisgemaakt met de weinige bezoekers van het tehuis. En wat lezen betreft, ken ik enkel de boeken die ik kan vastkrijgen; dat waren er niet veel, vrees ik, en niet de meest geleerde.

ROCHESTER: Mevrouw Fairfax heeft me een paar van uw tekeningen getoond - gemaakt met de hulp van een leraar, neem ik aan.

JANE (verontwaardigd): Absoluut niet, meneer!

ROCHESTER (glimlachend): Ah, dat raakt je. Waar hebt u uw ideeën vandaan gehaald?

JANE: Uit mijn hoofd, meneer.

ROCHESTER: Zitten er nog meer van dat soort in uw hoofd?

JANE: Zeker wel - en ik hoop nog betere.

ROCHESTER: Voelde u zich gelukkig terwijl u de tekeningen maakte?

JANE: Ik ging er helemaal in op, meneer, ja, en ik was gelukkig. Die tekeningen maken was een van de aangenaamste dingen die ik ooit gedaan heb.

ROCHESTER: Dat wil nog niet veel zeggen, vrees ik. U observeert me, juffrouw Eyre. Vindt u me knap?

JANE (rechtuit): Nee, meneer.

ROCHESTER (zowel verbaasd als tevreden): Wel, er is iets speciaals aan u, u bent niet bang de waarheid te zeggen. Maar kijk naar me: denkt u dat ik een dwaas ben?

JANE: Verre van, meneer. U vindt me misschien onbeleefd als ik op mijn beurt informeer of u een filantroop bent?

ROCHESTER (abrupt): Het is negen uur. Wat bezielt u, juffrouw Eyre, om uw leerling zo laat op te laten blijven?

JANE: Was er verder nog iets of mag ik gaan?

ROCHESTER: Het gesprek is beëindigd, juffrouw Eyre. Ik denk dat u zult voldoen. Ja, ik denk dat u zeker zult voldoen, en meer dan dat!



[EetSmakelijk]
En hiermee besluiten we deel I van Jane Eyre, gebaseerd op het boek van Charlotte Brontë. Het vervolg kun je horen in onze volgende uitzending.

[Jeff]
Nu is het tijd voor Dutch Grammar Rock!




Dutch Grammar Rock

[EetSmakelijk]

Wees niet saai
Maak veel lawaai
Houd je taai
Wees een papegaai

Hou je bek
Doe even gek
Opgelet
Word een dikke dek

Reis met Roel
Hij is reuze cool
Leer een boel
Ach, wat een gedoe

Zo...

Neem de stam 's even
En zet het ervoor

Spreek het uit met sterkte
Net als een domoor

Dan...

Toon je smoel
Blijf toch maar cool
Pak je doel
Een krachtig gevoel

Ga vooruit
Neem een besluit
Graai de buit
Het kost je geen duit

Reis met Roel
Hij is reuze cool
Leer een boel
Ach, wat een gedoe

Want...

Dit zijn nu bevelen
Die ik nu aan je geef

Luister maar 's even
Je wordt onbeleefd

Dus...

Speel de dwaas
Ledig je blaas
Eet ouwe kaas
Zo word je een daas

Zet 'em op
Sta op je kop
Draag een dop
Eet lekkere drop

Reis met Roel
Hij is reuze cool
Leer een boel
Ach, wat een gedoe

Echt...

Wil je onbeschoft zijn
Dan doe wat ik zeg

Ben je nou een watje
Dan ga uit mijn weg

Maar...

Toon ootmoed
Vergiet geen bloed
't Is een tegoed
Blijf netjes goed

Reis met Roel
Hij is reuze cool
Leer een boel
Ach, wat een gedoe



Dit was het Dutch Grammar Radio Hour. Dit programma werd jullie aangeboden door Poedermelk Stroopwafels. Poedermelk Stroopwafels. Niet de beste maar ook niet de slechtste.

Bedankt voor het luisteren!
Yorum yazanıda yazmayanıda goruyorum . İlgiye karsı ilgi gosterırım

Cevapla

“Hollandaca Dersler” sayfasına dön